Publicerad den Lämna en kommentar

Topologi i PostGIS

Då har jag börjat beta av filmer från FOSS4G och redan en av de första var riktigt intressant.

Det var en beskrivning av problem som finns med ”Simple Feature” geometrier när man lagrar data i grader, men bearbetar dessa i projicerade system.

Varje gång något redigeras så driver punkterna i databasen på grund av transformering…

Men vad hemskt! Hur mycket?

I exemplet talar man om maximalt 4 mm…

???

Detta kan vara anledningen till att inte fler hört talas om detta problem. Men tänk er själva att ni vill kontrollera om en punkt redigerats genom att testa om den rört sig, då spelar det ingen roll om det är 4 millimeter eller 4 kilometer.

Eller att angränsande polygoner har brytpunkter som driver isär och skapar överlapp eller glipor som man egentligen inte vill ha.

Lösningen är antingen att man lagrar data i en och samma projektion (exempelvis SWEREF99TM) så man slipper transformeringen, eller så ser man till att man använder ”topologier” för att helt undvika några av problemen.

Jag säger ”några” av problemen, då det fortfarande kan introduceras fel när man genomför koordinattransformationer mellan databas och klient. En lösning på detta problem är att inte skicka tillbaka data som är oförändrade. Detta kräver lite anpassningar på klientsidan, exempelvis i en webbklient, men det reducerar många av de återstående problemen.

Vill du titta på Lars Aksel Opsahl när han presenterar detta så går det att göra här: http://ftp5.gwdg.de/pub/misc/openstreetmap/FOSS4G-2016/foss4g-2016-1172-postgis_topology_will_replace_simple_feature-hd.mp4

Nyhet från Geosupportsystem , orginal inlägg

Lämna ett svar