Mätfokus – Maetfokus

Nya regler för drönare väntas från årsskiftet

Arkivbild. Svenska reglerna är inte lika hårda som EU-förslag. Foto: Larsen, Håkon Mosvold

Samtidigt som nya svenska regler väntas föreslår EU högre krav på drönare för alla medlemsländer. Något som välkomnas av flygbranschen.

Den 1 januari väntas nya regler för drönare, alltså för de obemannade luftfarkoster som blivit allt vanligare i Sverige träda i kraft.

Samtidigt tar EU fram andra regler som ska gälla i alla medlemsländer. Deras förslag är hittills hårdare och väsentligt annorlunda jämfört med de nya svenska reglerna.

– Jag tror att man måste vara väldigt lyhörd för flygbranschens oro. Vi lutar betydligt tryggare mot den europeiska bedömningen och förslaget om registrering och spårbarhet, säger Tomas Gustafsson, ordförande i Svensk pilotförenings flygsäkerhetskommité.

Vid ett tillfälle, i en annan europeisk huvudstad, har hans passagerarflygplan varit nära att krocka med en drönare.

– Vi passerade den på ett par trehundra meter och rapporterade in det på sedvanligt sätt, säger Tomas Gustafsson.

Drönare innehåller starka material som gör att om de kommer in i en flygplansmotor kan de få flygplanet att störta.

Därför är Tomas Gustafsson kritisk till att drönare under 7 kilo inte kommer att behöva tillstånd från Transportstyrelsen. Han vill istället se registrering av alla drönare och klassificering även av mindre modeller, något som EU har föreslagit.

Rémi Vesvre på Transportstyrelsen avfärdar kritiken.

– EU håller på att ta fram regler som kommer att gälla för alla medlemsstater. Än så länge är det bara förslag. Istället för att vänta i fem år ska vi försöka göra en uppfräschning av svenska regler. Framförallt för att minska antal flygningar i kontrollerat område som orsakar så många stängningar i kontrollerat område, säger Rémi Vesvre, projektledare på Transportstyrelsen.

Att flyga drönare farligt nära en flygplats är och kommer fortsätta att vara förbjudet.

I dag tvingas flygplatser att stänga ner när drönare flyger inom förbudszonen. Efter årsskiftet kommer förbudszonen däremot att krympa.

Det är nämligen också ett problem att flygplatser stängs i onödan och att flygplan dirigeras om, trots att drönaren inte utgör någon fara.

Emil Hellerud
emil.hellerud@sverigesradio.se

Content retrieved from: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6793108.

Exit mobile version