Svar till: Examen.

Forum Forum Utbildning Yrkeshögskola YH Examen. Svar till: Examen.

CojoF
Forumledare

LIA 2 hade jag som ”vad ska jag göra på mitt examensarbete”. Det kommer upp saker man kanske inte förstår eller undrar själv om. På LIA 3 så gjorde jag det jag hade tänkt ut under tiden.

Mitt första examensarbete skulle vara inom GIS. ”GPS mobile Tracker” Jag satte upp en SQL server, hemsida, androidapp mm. Så kunde man se med en minuts fördröjning på en karta var jag var någonstans. Detta tog jättemycket tid att fixa iordning på allt. Fungerade perfekt. Sedan så tänkte jag ut något annat, kände att detta var enkelt.

Jag tänkte ”hur bra ritade 1700 tals kartritarna sina kartor” Detta var innan de uppfann gas/luft ballongen så de kunde inte se något från luften. Köpte en 1700 tals karta (som nu är inramad) scannade in den och georefererade väldigt många punkter i Qgis. Detta tog också väldigt långtid. Jag hade gott om tid då skolan inte fyllde alla dagar. Sedan tänkte jag att det var för enkelt. (Kan berätta att de var bra på att rita kartor på 1700 talet)

Under LIA,n sa de ofta att man inte kunde mäta så bra mot mätreflexer om man stod snett mot reflexen. Mitt examens arbete handlade om när man mätte snett mot mätreflexer, vad händer och hur ska man lösa det ungefär. Det var en fråga som jag inte visste svaret på och kunde inte tänka ut vad som skulle hända. Så jag var tvungen att mäta helt enkelt.

Om man vill ha VG på examensarbetet så ska man nog inte ta en mätgrej. Man har inte mycket att skriva än när man mäter, men det ger en bild om vad som händer och man blir van med totalstationen. Så för min del så var ett G mer värt för mig en ett VG i ”GPS mobile tracker” (om man nu hade fått det)

• Det här svaret redigerades 1 år, 4 månader sedan av  CojoF.